Het verschil in goede en slechte visuele reclame
Visuele reclame: we zien het overal en het is inmiddels niet meer weg te denken uit ons leven. Maar die ene grappige reclame onthouden we wel, terwijl we van de ander zelfs het merk niet eens herinneren. Hoe kan dat? Geldt de regel: hoe opvallender de reclame, hoe beter? Of schuilt er misschien meer achter? Lees verder en kom erachter!
Aandacht is te sturen
Het mooie van visuele reclame is dat je de aandacht van de toeschouwer kunt sturen. Zorg ervoor dat de ogen zich precies gaan richten op het logo, de boodschap of het beeld dat de meeste aandacht verdient. Maar dit lukt alleen als de rest van hetgeen dat bekeken wordt, of dat nou een banner, gevel, vlag, wand, vervoersmiddel of lukraak product is, de aandacht niet opeisen. Het wordt dus aangeraden reclame niet té opvallend te maken, maar een mooie balans te vinden tussen het visuele spel en de daadwerkelijke essentie, zoals het logo, de boodschap of de bedrijfsnaam.
Meer dan ogen aankunnen
Natuurlijk, smaken verschillen. Wat de één mooie visuele reclame vindt, vindt de ander misschien afgrijselijk. Maar los van deze smaakverschillen, is er ook een fysiek punt van belang bij het effect van visuele reclame. Namelijk: onze ogen. Tijdens het bekijken van reclame maken onze ogen meerdere bewegingen. Met diverse eye-track-onderzoeken is geprobeerd te achterhalen hoe mensen naar visuele uitingen kijken. Dit patroon is echter zeer afhankelijk van wat er allemaal op de reclame-uiting gebeurt. Daarbij komt nog dat reclame meestal nooit hetgeen is waarom iemand ergens bewust naar kijkt. Iemand kijkt naar een gebouw, muur, vrachtwagen, of wat dan ook, en moet als het ware verrast worden door de visuele uiting. ‘Zowaar, er staat een bedrijfsnaam op deze glazen wand!’, ‘Deze mooie print op die vrachtwagen hoort bij dat bedrijf!’, ‘Dit evenement is mede georganiseerd door die instelling, vertellen die vlaggen mij!’. Kortom, visuele reclame moet als het ware onbewust iets vertellen aan de toeschouwer. Niet te zwak, maar ook niet te opvallend.
Hoe kom je aan de beste visuele reclame?
U begrijpt, de beste visuele uitingen creëren vergt nog best wat werk. Gelukkig kunt u voor zulke zaken terecht bij een reclamebureau. Zo’n bureau heeft vaak een afdeling van creatieve vakmensen, die u kunnen adviseren in visuele reclame. Samen met u spreken ze uw wensen door om tot het beste resultaat te komen. Daarnaast zit er vaak een technische groep die het ontwerp precies zo maakt dat uw boodschap, bedrijfsnaam of logo precies op die plek terecht komt waar het de meeste aandacht ontvangt. Tot slot is er nog de afdeling die het product, of dat nou een vlag, sticker, banner of spandoek is, tot productie brengt. Kortom, een reclamebureau op het gebied van visuele uitingen, zoals Philipse Sign Trading (te bereiken via 0485-800686), is dé oplossing als u op zoek bent naar goede visuele reclame.