Secretaresse als carrière

Een secretaresse zijn wordt vaak gezien als tijdelijke fuik. Veel vrouwen ‘rollen’ in deze baan in de hoop later te kunnen groeien (zeker als hbo- of wo afgestudeerde). Echter merken ze dat het lastig is om eruit te komen. Maar secretaresses zijn belangrijker dan je misschien op het eerste gezicht denkt. Denk maar eens na over de taken die een secretaresse vaak op zich krijgt. Ook al zijn het vooral uitvoerende taken is een secretaresse een echte duizendpoot.

Wat doet een secretaresse?

Een secretaresse is als het ware een verbinding van mens en organisatie. Je werkt voor je leidinggevende, je collega’s en voor mensen buiten de organisatie. Je stelt brieven of notulen van een vergadering op. Je bent veel in contact met klanten en collega’s om verschillende soorten afspraken te maken en je houdt de agenda bij. Daarnaast neem je ook nog eens de telefoon aan en verbind door of handelt eventueel zelf de zaak af. Je ontvangt klanten en stuurt ze door en je organiseert geregeld kleine bijeenkomsten en bereidt vergaderingen voor. Bij het voorbereiden van een vergadering komen veel zaken kijken, zoals het maken van een planning en deelnemerslijst, afspraken die vastgelegd moeten worden en je verstuurt de uitnodigingen.

Secretaresse zijn is dus niet altijd een makkelijke taak, zeker wanneer bepaalde zaken allemaal samen komen en tegelijk moeten gebeuren. Maar jij hebt natuurlijk op de secretaresse opleiding geleerd hoe je kalm moet blijven in stress situaties!

Tagged: , , , ,

Comments are closed.